Za nami otwarcie nowej pracowni sensorycznej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 w Pionkach przy ul. Niepodległości. Sala została wyposażona w profesjonalne sprzęty i pomoce, które umożliwią uczniom z dysfunkcjami korzystanie z terapii integracji sensorycznej. Podczas uroczystości zaprezentowano założenia integracji sensorycznej oraz możliwości terapii SI.
Pracownia sensoryczna będzie dostępna nie tylko dla uczniów z oddziałów przedszkolnych oraz klas pierwszych, posiadających orzeczenia lub opinie wskazujące na potrzebę terapii integracji sensorycznej, ale również dla wszystkich uczniów szkoły. Sala umożliwi uczestnictwo w zajęciach rozwijających umiejętności motoryczne, sensoryczne i społeczne. Dzięki różnorodnym urządzeniom i materiałom, dzieci będą miały możliwość eksplorowania i rozwijania swoich zmysłów w bezpiecznym i wspierającym środowisku.
Dzieci uczestniczące w zajęciach w pracowni sensorycznej mogą:
- rozwijać umiejętności motoryczne – ćwiczenia sensoryczne pomogą w rozwijaniu koordynacji ruchowej, równowagi i precyzji,
- poprawiać koncentrację – zajęcia sensoryczne mogą zwiększyć zdolność dzieci do skupiania się na zadaniach i poprawić ich wyniki w nauce,
- redukować stres – pracownia sensoryczna oferuje środowisko sprzyjające relaksacji i wyciszeniu, co może pomóc dzieciom w radzeniu sobie ze stresem i napięciem,
- pracować nad emocjami – uczestnictwo w zajęciach sensorycznych pomaga w rozwijaniu zdolności regulacji emocji i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami,
- zwiększać pewność siebie – sukcesy w wykonywaniu zadań sensorycznych mogą przyczynić się do wzrostu samooceny i pewności siebie u dzieci.
– Pracownia sensoryczna pozwoli uczniom na lepsze skupienie się na zadaniach. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom dzieci będą mogły lepiej kontrolować swoje reakcje na bodźce zewnętrzne, co przekłada się na większą koncentrację w trakcie zajęć. Korzystanie z pracowni sensorycznej pomoże w radzeniu sobie ze stresem i napięciem, co jest szczególnie ważne w trakcie intensywnych okresów nauki – mówi dyrektor szkoły, Wiktor Siek i dodaje, że ćwiczenia sensoryczne wspierają rozwój motoryki małej i dużej, co jest kluczowe dla rozwoju fizycznego dzieci. Zajęcia w pracowni sensorycznej pomogą w rozwijaniu precyzji ruchów, co korzystnie wpływa na umiejętności pisania, rysowania i wykonywania innych czynności manualnych przez dzieci.
Dzięki zajęciom w pracowni sensorycznej uczniowie będą mogli skorzystać z innowacyjnych metod nauczania, które pomogą zwiększyć ich zaangażowanie i uczynić proces nauki bardziej interaktywnym i przyjemnym. Zajęcia mogą być zintegrowane z różnymi przedmiotami: matematyką, językiem polski m czy przyrodą. Pracownia umożliwia nauczycielom dostosowanie zajęć do indywidualnych potrzeb uczniów. Dzięki temu każdy uczeń będzie pracować w tempie, które jest dla niego odpowiednie, co sprzyjając lepszemu przyswajaniu wiedzy. Jest to szczególnie wartościowe dla dzieci z różnymi rodzajami dysfunkcji sensorycznych.
– Wyposażenie pracowni kosztuje bardzo dużo. Nie ma żadnych programów z których szkoła mogłaby pozyskać środki na ten cel. Pierwszy etap utworzenie tego miejsca mógł zostać zrealizowany dzięki pomocy ze strony rodziców, nauczycieli, sponsorów i samorządów – wyjaśnił dyrektor szkoły.
Wprowadzenie pracowni sensorycznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Pionkach jest zatem istotnym krokiem w kierunku stworzenia bardziej inkluzyjnego i efektywnego środowiska edukacyjnego, które wspiera rozwój najmłodszych mieszkańców miasta.