sobota, 23 marca 2019
wtorek, 08 stycznia 2019 11:03   
TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ ZABYTKOWY DWORZEC PKP PO REMONCIE

Zatwierdzona została już wizualizacja pionkowskiego dworca kolejowego Pionki Główne PKP. Trwają jeszcze natomiast końcowe prace projektowe.

 

Jako pierwsi przedstawiamy naszym Czytelnikom oficjalną i zatwierdzoną już wizualizację dworca kolejowego Pionki Główne PKP.

Równo rok temu pisaliśmy o planach modernizacyjnych związanych z przebudową pionkowskich dworców kolejowych: Pionki Zachodnie PKP i Pionki Główne PKP.

- Obecnie jesteśmy na etapie prac projektowych dla dworców Pionki i Pionki Zachodnie. Prace budowlane planowane są na lata 2018-2020 – poinformowała nas w styczniu 2018 Aleksandra Grzelak z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Później informowaliśmy naszych Czytelników o wpisaniu dworca Pionki Główne PKP do rejestru zabytków jak również jako pierwsi w Pionkach informowaliśmy o zatwierdzonej wizualizacji dworca kolejowego Pionki Zachodnie PKP. Na jakim etapie są obecnie prace związane z przebudową dworców?

- Ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty budowlane planowane jest na I lub II kwartał br.  Przewidywany czas realizacji robót budowlanych to 63 tygodnie, licząc od daty podpisania umowy z wykonawcą. W przypadku realizacji inwestycji zgodnie z założonym harmonogramem oddanie dworców do użytku planowane jest na koniec 2020 r. – informuje nas obecnie rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych S.A Michał Stilger.

Jednocześnie Polskie Koleje Państwowe S.A. przedstawiły zatwierdzoną już wizualizację dworca kolejowego Pionki Główne PKP (w terminologii kolejowej „Pionki PKP”). Jako pierwsi w Pionkach przedstawiamy wizualizację naszym Czytelnikom.

Dworzec kolejowy PKP Pionki Główne - wybudowano na skarpie opadającej w kierunku południowym. Wewnątrz znajduje poczekalnia z dwoma kolumnami wspierającymi żelbetowy strop i dekoracyjna posadzka. Od strony peronów do poczekalni prowadzi wewnętrzny, drewniany, przeszklony przedsionek. W poczekalni i innych pomieszczeniach parteru znajdują się drewniane lamperie. Zachowało się 5 pieców kaflowych, drzwi główne wejściowe od strony płd. dwuskrzydłowe, płycinowe. Z przedsionka od strony miasta prowadzi klatka schodowa ze schodami zabiegowymi, lastrykowymi. Na spocznikach jest posadzka. Zachowała się także balustrada ażurowa, stalowa, dekoracyjna z poręczą drewnianą. Na drugiej kondygnacji i na poddaszu mieszczą się lokale mieszkalne. Więźba dachowa jest drewniana. W okresie przedwojennym na piętrze budynku działała restauracja. Obecnie obiekt pełni funkcje mieszkalne i kolejowe (funkcjonuje poczekalnia i kasa kolejowa). Piętro i poddasze zaadaptowano na lokale mieszkalne. W budynku zachował się wystrój i układ poczekalni oraz klatka schodowa w oryginale.

Dziękujemy Polskim Kolejom Państwowym za udostępnienie wizualizacji.

(r.f.)

 

Cytat tygodnia:

"Dla pokoju trzeba ryzykować tak samo, jak w trakcie wojny...Jeśli boisz się postawić sprawę na ostrzu noża, już przegrałeś ."

 


John Dulles Foster